Tuesday, June 19, 2012

ingat

Aku masih ingat masa aku kecik. Semua orang manjakan aku. Semua orang sayang aku. Cuma aku kena kongsi semua tu dengan kembar aku which I don't mind at all. Arwah atuk aku, atuk Mansor, sangat-sangat manjakan aku. Ye. Sangat-sangat. Semua benda yang aku nak, mesti aku dapat. Nak makan, atuk belikan. Nk minum, atuk belikan. Sebab apa atuk aku manjakan kitorang sangat ? Satu, sebab kitorang ni kembar which is sgt rare masa tu. Sape ade kembar memang hebat la masa tu. Dua, sebab kitorang ni comel sangat. Which is budak-budak baya kitorang pon tak secomel kitorang. I'm serious. Hehe. Atas sebab-sebab tu la kiotrang ni sentiasa menjadi tumpuan serta kesayangan orang. Betul. Tapi lepastu, aku membesar jadi seorang kanak-kanak yang gemuk. Or that time orang tak panggil gemuk. Diorang still panggil aku comel or montel. Yes, that's the word. MONTEL. Sapa2 yg montel time tu, memang semua orang sayang la. Sampai masa aku umur 5 or 6 tahun, kitorang kene interview dengan paper kot. Gila tak gila la. Disebabkan kecomelan kitorang ni, yg time tu sangatla comel, kitorang famous sekejap.betul la. Aku tak tipu. Masa tu kitorang memang comel.

*okey, bape kali aku sebut comel tadi ?*

Masok tadika, kitorang jadi the cleverest kid in class. No one else can beat us. Tak tipu punya. Semua ujian kitorang sapu. Wawa no 1, aku no 2. Aku no 1, wawa no 2. Masok sekolah rendah, pon camtu gak. Benda ni keep going sampai darjah 4. Start darjah 4, dah masok zaman kejatuhan kitorang. Selalu tido dlm kelas. Kerja tak hantar. And banyak lagi. So, upsr aku lingkip skit. 3a 1b 1c . Terok gak la. Masok sekolah menengah. Dah start dah menunjukkan kebodohan yang tidak terhingga. Masok skola berasrama penuh plak. Semua budak-budak pandai kan ? Aku dgn kakak aku jela yg bodoh kat sana. Kitorang masok pon sebab waklim yg suruh. So, masok jela. Masa form3, ade kes yg melibatkan kitorang. Kitorang ni boleh kira budak jahat gak la. So, wawa kena pindah mase form4 sebab dalam kes tu, wawa punye kesalahan lagi besar. I managed to got 5As masa PMR. Which is satu kebanggan yg tak terhingga masa tu. Well, bagi aku la. But wawa cume 2A. So, tu menambahkan lagi sebab supaya die keluar sekolah. Jadi, aku meneruskan la belajar kat situ selama lagi 2 tahun. Susah woo nak sesuaikan diri takde wawa masa tu. Bayangkan la. Kitorang dh terbiasa 3 tahun sama2 kat skola tu. Tibe2 wawa takde. Petang yg pertama tu, aku boleh jerit dari dorm aku, yg depan dorm die. Aku jerit nama die. "Wawa ! Nak makan tak ?" Masa tu aku lupa yg die dh tak skola kat situ. Lawak ade, sedih pon ade. Haha. Mase form 4, masok aliran sain tulen. Sebab tu je yg aku mampu. Nk masok kelas arab, aku bodoh dalam arab. Nak masok kelas kejuruteraan, aku tk pandai melukis. So, itu jela yg mampu. Tu pon, masa spm, dpt 1 a je. Takpela. Hihi.

Lepastu, masok form6. The best time I ever had. Good friend. Good teachers. I'm not saying my teachers at sbpisb is not good or whatnot, it just, time form6 memang best. Stpm plak dapat 2p. Cukup-cukup makan. Alhamdulillah.

Pastu kebodohan aku diteruskan dengan bila aku masok uitm shah alam. Dengan ponteng kelas, tak hantar assignment, tido dlm kelas lagi. And byk lagi. Pergh. Ape org kate, culture shock gitu. Pastu exam fail. Kena buang. Fine. Ini takdir aku.

Lepasni, aku cuma berharap yg aku akan dapat balik masok uitm tu. Kalau aku dapat time ni, memang aku takkan main-main lagi. Study je. Itu janji aku.

Dan aku ingat.

No comments: