Sunday, July 1, 2012

abah

Di hari ahad yang 'mulia' ni, aku nak cerita sikit pasal abah. Abah aku.

Abah, dia ni lain dari abah orang lain. Semua lain. Perangai dia lain dari orang lain. Die suka cari kesalahan orang lain, walhal salah sendiri depan mata. Fine, aku taknak cerita pasal tu.

Abah ni, jenis antibodi lemah. Dulu masa kecik2 die ade jantung berlubang. Mama pernah cerita kalau tak silap. And sejak dari kecik, die selalu sakit. Cerita die skang, abah tgh demam, sebab tu aku nak cerita ni.

Abah, die kalau demam, suka mengejut. Contoh, semalam okey je, tiba-tiba pagi ni demam. Tiba-tiba sangat. Terpaksa la melayan die demam. Takleh buat bising, takleh buat die marah, kene ikut je ape die suke and takleh terima opinian org lain. Aku paling benci bila die demam. Bukan sebab aku kene jaga ke ape, it just perangai dia akan menjadi-jadi bila die sakit. Taknak dengar cakap orang langsung. Ikut kepala die je. Well, orang sakit memang camtu kot. Tapi, aku takde la sampai camtu. Melampau aku rasa. Ni nak pegi klinik entah tak. Haih.

Lagi satu, abah ni, die jenis last minute man. Bukan plan last minute, die suka cancel last minute. Macam harini, die kata nak pegi kenduri kahwin, and tak jadi. Maybe sebab die demam. Dah banyak kali sebenarnya benda camni jadi. Well, aku dah tak kisah sebenarnya. Sakit hati sikitla.

Depan die, semua orang kena behave. Especially aku. Salah sikit je, silap2 kaki naik kat muka. Macam haritu. Tangan, kaki semua naik. Time die marah, semua benda die ungkit. If I said semua, I mean SEMUA . Tu aku malas nak duduk makan setable, duduk satu place dekat ruang tamu tu dgn dia. Nanti ade je la yg die nampak aku salah. Even aku takde buat salah. Boleh nampak tak permainan die kat situ camne ? Ha.

Bukan aku tak sayang die. Aku cuma malas nak layan perangai die yg macam nenek tu kadang-kadang. Die je taknak mengaku. Suka ungkit-ungkit la apela. Tu yg aku malas. Malas nak duduk sebumbung dengan die lagi. Aku akui la, duet belanja sume die bagi. Tapi, aku tak mintak pon macam org lain tu. Die nak bagi, bagi, tanak bagi, takpe. Die sendiri pernah kate, kalau aku dah cukup 21, die nak halau aku and tak nak bagi aku duet belanja lagi. Aku jenis tak kisah. Duet boleh carik kot. Masa aku kat UiTM haritu, mane ade aku mintak duit kat die sangat.

Lantakla dia. Malas nak fikir dah.

No comments: